Script ini di sediakan oleh Famili Azam

13 Julai 2011

BAB 30: HOT & COLD - AZZAM VS RAIMY

+Setiap misteri akan dirungkaikan+

+ bab 30+
Kes baru
Azzam VS. Raimy
(BHG 2)
“Inspektor, tolong terangkan apa yang terjadi pada jururawat tersebut sehingga polis menganggap ia satu kes pembunuhan.” Minta Azzam. Semua orang yang ada di situ kelihatan takut mendengar tentang kes jururawat tersebut.
“Kes ini berlaku kira-kira setahun yang lepas. Jururawat tersebut telah dijumpai mati digantung di dalam bilik yang ada di tingkat atas bangunan hospital yang telah lama ditinggalkan.”
“Bangunan terbiar yang ada di hujung sana ke, inspektor?” tanya Raimy. Inspektor Izzul mengangguk.
“Orang pertama yang jumpa mayat tu ialah Encik Hussam iaitu pengarah hospital ini.” ujar Inspektor Izzul sambil menunjuk ke arah Encik Hussam.
“Tunggu sekejap. Bukan ke bangunan tu bangunan yang paling jauh kalau dari sini. Kenapa awak boleh sampai dekat sana? Apa yang awak buat dekat sana, encik?” tanya Azzam.
Encik Husaam kelihatan gelisah. Seperti cuba memikirkan sesuatu.
“Saya dapat sepucuk surat yang suruh saya pergi ke bangunan lama tu untuk ambil sesuatu. Tanpa berfikir panjang, saya ikut sahaja arahan surat tersebut sehingga saya terjumpa dengan mayat si mati yang tergantung.” Jelas Encik Hussam. Raimy dan Azzam kelihatan hairan. Ada sesuatu yang mengganggu mereka tentang alasan yang diberikan oleh lelaki tersebut.
“Kalau gantung diri, kenapa polis anggap ini satu kes pembunuhan? Kenapa tak anggap ini kes bunuh diri?” tanya Raimy.
“Sebab semua bukti yang ada menunjuk ke arah satu pembunuhan.”
Azzam dan Raimy merasa hairan. “Apa maksud tuan?” tanya Azzam.
“Sewaktu kami jumpa mayat tersebut, tempat kejadian kelihatan bersih. Tiada tempat yang berselerak. Tiada tempat untuk menjejakkan kaki untuk menggantung diri. Tambahan pula jarak antara kaki dan lantai agak jauh. Mustahil untuk si mangsa menggantung diri dengan sendiri.” Jelas Inspektor Izzul.
“Tapi dia boleh gunakan tangan dia dan tampung diri dia untuk sampai ke tali gantung, kan?” jelas Raimy sambil menunjukkan gaya yang dimaksudkan olehnya.
“Betul, tapi ketika kami menemui mayat tersebut tangannya telah diikat di belakang dengan kuat.”
“Apa?” Azzam dan Raimy terkejut. Mustahil untuk mangsa membunuh diri.
“Ada bukti lain tak, inspektor?” tanya Raimy untuk kepastian.
“Ketika kami turunkan mayat, kami terjumpa sehelai kertas di tangannya. Nampaknya dia memegang erat kertas tersebut.”
“Apa yang tertulis dalam kertas tersebut?” tanya Azzam.
“Nama saya.” Jawab Encik Hussam. Azzam dan Raimy kelihatan bingung.
“Nama saya telah di tulis oleh mangsa. Polis dah pastikan itu memang tulisan Mariam.”jelas Encik Hussam.
“Betul tu, tapi kami tiada bukti untuk menuduh Encik Hussam yang membunuh dia. Lagipun, Encik Hussam masih baru ditukarkan ke hospital ini ketika itu. Lagipun dia tak kenal dengan mangsa” Terang Inspektor Izzul.
“Jadi maknanya, dia telah dijerat oleh pembunuh yang sebenar untuk menanggung kesalahan yang dibuatnya.” Ujar Raimy. Azzam kelihatan sedang memikirkan sesuatu.
“Inspektor ada rekod tentang kes ini?” tanya Azzam.
“Ada.” Jawab Inspektor Izzul ringkas.
“Boleh saya tengok?” minta Azzam. Raimy kelihatan hairan.
Azzam melihat ke dalam fail yang diberikan oleh Inspektor Izzul. Dia kelihatan terkejut melihat tarikh berlakunya kejadian tersebut.
“Kejadian ini berlaku sama dengan kejadian mayat bayi tu hilang.” Ujar Azzam. Raimy terkejut mendengar penjelasan Azzam. Dia segera melihat ke dalam fail tersebut untuk kepastian.
“Betul tu. Semua kakitangan hospital percaya yang mayat bayi tersebut telah menghantui Mariam. Dia juga orang yang sama telah membunuh mangsa.” Ujar Encik Hussam. Azzam dan Raimy baru faham kenapa semua orang di sini kelihatan takut bila disebut tentang Mariam.
“Jangan mengarut. Semua benda tu tak wujud.” Bantah Encik Rahman mempertahankan nama anaknya.
“Ataupun awak yang telah bunuh jururawat tu sendiri untuk balas balik atas kehilangan mayat anak awak?” sindir Encik Hussam.
“Apa awak cakap?” marah Encik Rahman sambil memegang leher baju Encik Hussam. Inspektor Izzul dengan segera menjauhkan mereka berdua sebelum satu pergaduhan tercetus.
“Ada kemungkinannya juga, inspektor. Mungkin dia sendiri yang pergi ke bilik stor tersebut untuk membunuh si mangsa. Tak pasal-pasal saya yang kena jeratnya. Nasib baik saya jumpa mayatnya lebih awal. Kalau tak, mungkin saya yang dituduh sebagai pembunuh.” Ujar Encik Hussam untuk menyakitkan hati Encik Rahman. Dia tersenyum sinis sambil membetulkan bajunya.
Azzam tergamam. Ada sesuatu yang menarik perhatiannya. “Encik Hussam, awak baru bertukar ke hospital itu seminggu sebelum mangsa dibunuh, bukan?” tanya Azzam. Encik Hussam mengangguk. Azzam tersenyum. Tikus dah masuk dalam jerat.
“Sekarang tinggal nak cari macam mana kes ni berlaku.” Azzam meneliti gambar yang ada di dalam fail tersebut dengan berhati-hati. Dia tak mahu tertinggal sebarang bukti untuk menuduh si pembunuh yang sebenar.
Si mati telah digantung di tengah-tengah bilik. Hanya ada sebuah baldi dan sebuah almari besi di bahagian belakang kanan mangsa. Di bawah mangsa terdampar sebuah permaidani. Mustahil untuk mangsa membunuh diri kerana perehat kaki tiada.
Kalau mangsa menggunakan baldi, mustahil untuk menendangnya kembali pada keadaan kemas. 
Azzam meneliti dengan lebih berhati-hati. Dia terlihat sesuatu di dalam gambar tersebut yang boleh dijadikan bahan bukti. “Jadi, macam ni lah pembunuh membunuhnya.”
Sekarang kes ini dah selesai. Sekarang semuanya dah jelas untuk selesaikan kes yang kedua ini. Tinggal untuk mencari bukti kukuh untuk kes pertama.
“Saya dah tahu siapa pembunuh yang sebenarnya, inspektor.” Jelas Raimy dengan tiba-tiba. Azzam terkejut.
“Betul ke. Raimy? Siapa orangnya?” tanya Inspektor Izzul. semua yang ada di situ tergamam.
“Saya akan jelaskan semuanya selepas saya buktikan sesuatu dalam kes pertama.” Ujar Raimy yakin. Azzam tersentak. Raimy tersenyum sinis. Kau pasti tak dapat tangani aku, Azzam. Cabaran aku bermula dari sekarang.
“Tak mungkin dia dapat memikirkannya dengan pantas. Betul ke dia dah selesaikannya?” Azzam seperti tidak mempercayai apa yang didengarinya. Ada sesuatu yang membuatkan hatinya tidak senang duduk.
Betul ke apa yang akan diramalkan olehnya nanti?

*****

Azzam hanya mengikut Raimy berjumpa dengan seorang pegawai polis yang ada di situ.
“Tuan, boleh tolong buat sesuatu untuk kami?” tanya Raimy. Pegawai tersebut mengangguk. Raimy segera membisikkan sesuatu kepada pegawai tersebut. Azzam hanya melihat.
Raimy segera menyerahkan bahan bukti tersebut kepada pegawai polis itu. Pegawai tersebut dengan pantas menerimanya lalu beredar.
“Satu kerja dah selesai.” Ujar Raimy gembira. Azzam masih sedang memikirkan hal tadi. Dia masih ragu-ragu Raimy dapat menyelesaikan kes yang kedua nanti.
“Azzam, kita akan bekerjasama untuk kes pertama ini tapi untuk kes yang kedua, kau kena terima cabaran aku.”
“Tapi—” belum sempat meneruskan ayatnya, Raimy dengan pantas memotong.
“Tidak ada tapi-tapi. Kau kena ingat perjanjian kita.” Azzam tersentak.
“Sekarang cuma tinggal untuk tunggu jawapan dari pegawai-pegawai polis yang lain.” jelas Raimy. Azzam hanya mendiamkan diri.

*****

Tini, Syazwan dan Yuya beredar masuk ke wad Azzam. mereka terkejut apabila melihat Azzam tidak terbaring di atas katilnya. Jihan juga tiada di situ.
“Mana Azzam?” tanya Yuya.
“Nampaknya dia dah sedarkan diri sebelum masa tamat. Alhamdullilah.” Syazwan dengan segera bersyukur. Nasib baik apa yang dibayangkan oleh mereka tidak menjadi kenyataan.
“Bodoh! Jangan bersyukur lagi.” Marah Tini dengan tiba-tiba.
“Apa maksud awak Tini?” tanya Yuya yang kehairanan.
“Dia baru sahaja sedarkan diri. Badannya masih lemah. Sepatutnya selepas sahaja dia sedar, dia perlu pulihkan tenaganya untuk menghadapi kemungkinan kuasa dari cip tu masih belum sesuai dengannya. Walaupun mereka dah berjaya bersatu antara satu sama lain, tetapi Azzam masih tiada tenaga dalam badannya.” Jelas Tini yang kelihatan risau.
“Cepat. Pergi cari Azzam.     Bawa dia datang ke mari sebelum dia terlalu lemah untuk terus bangun.” Ujar Tini. Syazwan dan Yuya semakin risau. Mereka dengan pantas keluar dari bilik untuk mencari Azzam. Tini juga dengan segera keluar mencari Azzam.
“Dungu. Apa yang kau fikir kau cuba buat Azzam? Kau cuba nak bahayakan nyawa kau lagi hanya untuk selesaikan satu kes yang tidak semestinya akan terbongkar kebenarannya?”

*****

Azzam dan Raimy segera mengarah semua orang yang terlibat untuk berkumpul di bangunan lama di mana berlakunya kes pembunuhan Mariam, iaitu jururawat yang telah dianggap di bunuh oleh seseorang.
Mereka tidak sabar untuk menyelesaikan kes ini. Namun, Azzam risau apabila melihat Raimy kelihatan yakin untuk selesaikan kes yang kedua.
Raimy melihat ke arah Azzam. “Berpeluh?” Azzam masih kelihatan tidak sihat. Mukanya masih pucat. Raimy mula merasa tidak sedap hati melihat keadaan Azzam seperti itu.
“Hei, betul ke kau tak apa-apa? Kau masih tak sihatkan? Apa kata kau berehat je.” Cadang Raimy. Azzam tersenyum sambil mengelap peluhnya.
“Aku tak apa-apa. Aku takkan berehat selagi kes ni tak selesai. Tugas aku masih tak selesai sebagai seorang penyiasat. Tak kira sama ada sakit atau tak, tugas seorang penyiasat masih perlu diteruskan sehingga penjenayah ke muka pengadilan.” Jelas Azzam. Raimy kelihatan kagum.
Raimy melihat ke arah orang yang sedang berkumpul. “Nampaknya semua dah ada di sini.”
“Mari kita bongkarkan pelakon disebalik tirai pentas jenayah ini.” ujar Raimy, teruja.

WAHILA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan