Script ini di sediakan oleh Famili Azam

06 Julai 2011

BAB 29: HOT & COLD - KES MAYAT BAYI HILANG

+ bab 29+
KES MAYAT BAYI HILANG
Azzam VS. Raimy
(BHG 1)

“Mayat bayi awak?” semua terkejut kecuali kakitangan hospital yang ada di situ.
“Tak, semua tu tipu. Kami tak pernah tahu apa-apa pun tentang anaknya.” Ujar doktor tersebut.
“Apa maksud awak semua yang awak tak tahu apa-apa tentang hal ini. Sudah tiga tahun perkara ni berlaku.  Awak semua jangan buat tak tahu pula.” Marah lelaki tersebut. Pihak kakitangan hospital mendiamkan diri. Pengarah hospital tersebut tersenyum seorang diri melihat pergaduhan mereka.
“Tak habis-habis pasal benda yang sama.” Keluh Inspektor Izzul. Raimy kehairanan.
“Apa maksud inspektor dengan benda yang sama? Inspektor tahu ke apa yang berlaku tiga tahun yang lepas?” tanya Raimy. Inspektor Izzul hanya mengangguk.
“Tiga tahun yang lepas, Encik Rahman ada buat laporan polis tentang kehilangan mayat bayinya di hospital ini. Bila kami terima laporan tu, saya telah ditugaskan untuk siasat kes ini.”
“Tapi tentu tak ada bukti yang menunjukkan bayi itu dilahirkan di sini, kan?” sampuk Raimy.
“Betul tu. Jadi kami terpaksa tutup kes ini sebab tiada bukti yang kukuh.” Ujar Inspektor Izzul.
Raimy meletakkan jarinya di dagu seperti gaya orang yang sedang berfikir. Ada sesuatu yang menarik perhatiannya. 
“Inspektor, apa kata serahkan kes ini kepada saya. Biar saya yang selesaikan misteri di sebalik semua ini.” minta Raimy. Jihan, Syazwan dan Yuya terkejut mendengar permintaan Raimy itu. Tini hanya melihat sambil tersenyum.
“Tapi Raimy, kes ini dah lama. Esok sudah genap tiga tahun perkara ini berlaku. Kalau betul pun apa yang dikatakan oleh Encik Rahman, rasanya semua bukti mesti sudah berjaya dihapuskan. Tiada apa lagi yang ditinggalkan.” Jelas Inspektor Izzul.
“Kalau betul pun macam tu, tak semestinya semua bukti dah dihapuskan. Kalau disiasat dengan betul pasti akan jumpa punya. Jadi benarkan saya siasat kes ini, inspektor.” Rayu Raimy sambil menundukkan kepalanya.
“Baiklah. Hish! Awak ni degil macam ayah awak juga. Nak libatkan diri dalam semua perkara.” Keluh Inspektor Izzul.
Raimy ketawa teringat akan perangai ayahnya yang memang suka masuk campur dalam semua perkara. Bapa borek anak rintik, desis Raimy dalam hatinya.
Raimy menggenggam tangannya memikirkan sesuatu sambil tersenyum. Sekarang Azzam, lebih baik kau bangun dan terima cabaran aku dalam pentas yang penuh misteri ini. Tentu kau tak mahu kalah dan biarkan aku rampas kesemua hak milik kau.


Inspektor Izzul sedang mengambil keterangan Encik Rahman, iaitu seorang bapa yang mendakwa telah kehilangan mayat bayinya yang telah lahir dua tahun yang lepas di hospital ini.
Raimy yang berada di sebelah mereka hanya mendengar untuk mendapatkan klu bagi menyelesaikan kes ini.
“Seperti dakwaan awak, awak kata isteri awak telah melahirkan anak lelaki awak di wad bersalin hospital ini tetapi mayat anak awak telah hilang.” Ujar Inspektor Izzul. Encik Rahman hanya mengangguk.
“Tapi mana isteri awak?” tanya Raimy.
“Isteri saya meninggal dunia sewaktu melahirkan anak kami.” Jelas Encik Rahman. Raimy merasa bersalah kerana menanya soalan seperti itu.
“Maafkan saya. Saya tak tahu tentang hal itu.”
“Tidak mengapa. Saya dah berjanji dengan diri saya untuk menuntut mayat anak kami dan kebumikannya di sebelah kubur isteri saya. Itulah impian saya. Dan selagi tidak berjumpa dengan mayat anak saya. Saya tidak akan berdiam diri.”
Raimy faham rasanya kehilangan seseorang. Ibunya juga meninggal sewaktu melahirkannya. Tetapi Encik Rahman kehilangan kedua-dua orang yang disayanginya.
“Encik Rahman ada serahkan kami topi bayi yang kecil dan sehelai selimut. Encik kata barang itu telah diserahkan kepada awak oleh seorang Nurse sebagai tanda peringatan kepada anak awak. Betulkan?” tanya Inspektor Izzul untuk kepastian.
“Betul. Dia juga ada serahkan sekeping foto anak saya dan kincin milik isteri saya.” Tambah Encik Rahman.
“Nurse tu tak serahkan pakaian anak awak ke?” tanya Raimy. Encik Rahman menggelengkan kepalanya.
“Inspektor, bukan ke sebelum lahirkan anak, ibu bapa akan sediakan pakaian anak dan diserahkan kepada doktor untuk anak mereka yang akan dilahirkan.” Tanya Raimy lagi.
“Awak ada serahkan pakaian anak awak tak pada pihak hospital sebelum isteri awak masuk ke wad bersalin?” tanya Raimy lagi. Ada sesuatu yang mengganggu fikirannya.
“Ada. Saya bagi sekali dengan topi dan selimut ini. Tetapi pakaiannya saya tak dapat balik.” Jelas Encik Rahman sambil menunjuk ke arah bukti yang ada di hadapannya itu.
Hairan, kenapa tak dapat balik? Atau mungkin—? Tapi terlalu awal untuk membuat ramalan.
“Selepas sahaja saya dapat semua barang ni, Nurse tu nak bawa mayat anak saya ke Bahagian Pathology Department untuk siasat kenapa anak saya dilahirkan tidak cukup bulan. Jadi saya benarkan.”
“Tak cukup bulan? Sewaktu anak encik mati, sudah masuk berapa bulan?” tanya Raimy.
“Sudah masuk tujuh bulan.” Ujar Encik Rahman.
“Tak mungkin.” Raimy terkejut. Tapi kenapa boleh meninggal?
“Kenapa Raimy? Awak dah jumpa sesuatu ke?” tanya Inspektor Izzul.
“Tak ada apa-apa.” Ujar Raimy pantas.
“Selepas hampir sebulan, saya cuba tuntut balik mayat anak saya. Tapi tiada berita tentangnya. Selepas beberapa kali cuba, pihak hospital beritahu saya yang mereka tidak ada sebarang rekod tentang anak saya.” Ujar Encik Rahman.
 “Awak ada buat sijil kematian anak awak tak?” tanya Raimy.
“Ada.” Ujar Encik Rahman Ringkas. Raimy tersenyum.
“Boleh saya tengok sijil tu. Ada sesuatu yang saya nak pastikan.” Minta Raimy sambil tersenyum yakin.
Encik Rahman dengan pantas menyerahkan sijil kematian anaknya kepada Raimy. Raimy dengan segera meneliti sijil tersebut.
“Inspektor ada sebarang rekod tak tentang doktor ini. Dia yang sahkan kematian bayi ni, kan?” tanya Raimy.
“Kami dah cuba cari doktor ni, tetapi tiada seorang pun yang kenal dengannya. Lagipun, tiada rekod pun tentang doktor ini bertugas di sini. Kami dah cari merata tempat, tapi tiada sesiapa yang pernah mengenalinya. Lagipun kami tak tahu rupanya bagaimana.” Ujar Inspektor Izzul.
Raimy merasa hairan. Kes ini mula membuat kepalanya pening. Tetapi dia pasti ada sesuatu yang dapat dijadikan bukti, tetapi dia tidak pasti apakah buktinya.
“Inspektor, boleh tak serahkan semua bukti ini kepada saya?” Inspektor Izzul hanya mengangguk.
                  
*****

          Jihan sejak dari tadi masih menunggu Azzam untuk bangun. Namun dia rasakan penantiannya itu sia-sia sahaja. Sudah hampir sejam dia menunggu namun tidak ada sebarang perkembangan.
“Apa yang berlaku dengan awak, Azzam? Kenapa banyak perkara yang awak rahsiakan dari saya? Tolonglah bangun dan beritahu saya maksud kata-kata awak hari tu. Apa kebaikannya awak tak hiraukan saya macam ni? Tolonglah Azzam.”
Jihan menatap muka Azzam yang pucat itu. Dia membaringkan kepalanya di tepi tangan Azzam. Ada satu rahsia sudah terbongkar dan Jihan mahu mendengarnya dari mulut Azzam sendiri.
Tolonglah, saya harapkan awak beritahu kebenaran tentang hubungan kita yang dulu, Azzam.
Tiba-tiba, Jihan dapat rasakan tangan seseorang menggenggam erat tangannya. Jihat terkejut.
Namun, dia tersenyum gembira sebaik sahaja melihat siapakah yang berada di hadapannya sekarang.

*****

Raimy duduk di kantin hospital seorang diri. Banyak yang dia perlu fikirkan. Raimy melihat ke arah bukti-bukti yang ada di hadapannya sekarang.
“Apa sebenarnya yang berlaku tiga tahun yang lepas. Kenapa tiada rekod pasal doktor ni?” Raimy tertanya-tanya.
“Kau sepatutnya tengok bukti tu dengan betul. Semuanya akan terbongkar kalau kau siasat benda ni dengan lebih mendalam.” Raimy terkejut. Dia segera menoleh ke belakang untuk melihat milik siapakah suara tersebut.
“Cuba tengok dengan betul gambar ni. Apa yang kau nampak?” tanya lelaki tersebut sambil duduk di hadapan Raimy. Raimy tergamam.
“Apa yang kau nampak?” tanya lelaki tersebut lagi sambil menunjuk ke arah gambar bayi tersebut. Lelaki tersebut memakai baju sejuk berwarna biru dan t-shirt berwarna putih di dalam. Raimy hanya melihat ke arahnya.  Lelaki tersebut tersenyum sambil membetulkan topi yang dipakainya.
“Hoi, pak cik. Kau melamun apa?” tanya lelaki tersebut sambil mengelap peluhnya.
“Apa yang kau buat dekat sini? Kau dah sihat ke, Azzam?” akhirnya Raimy bersuara. Azzam tersenyum kelat. Sebenarnya, suhu badannya masih tidak menurun dan dia masih berasa pening.
“Aku dah sihat.” Azzam cuba menipu namun Raimy dapat mengagak.
“Apa yang kau buat dekat sini? Demam kau masih tak baik, kan? Lagipun kau baru je sedarkan diri. Kau perlu banyak berehat.” Jelas Raimy. Azzam tersenyum melihat Raimy.
“Kau ni sama je macam Jihan, Raimy.”
“Tunggu sekejap. Macam mana kau kenal aku? Aku rasa sebelum ni aku tak pernah jumpa dengan kau depan-depan macam ini.” Raimy berasa hairan.
“Aku dah pernah jumpa kau sekali. Kau je yang tak perasan.” Jelas Azzam sambil melihat ke arah bahan bukti yang ada di atas meja.
Raimy tidak mahu menanya soalan kepada Azzam dengan lebih lanjut. “Hoi.” Azzam memandang ke arah Raimy.
“Tentang cabaran aku—”
“Kau nampak tak apa yang ada dalam gambar ni?” Azzam segera menyampuk.
“Apa?” Azzam menunjuk ke arah gambar bayi tersebut.
“Gambar mayat bayi yang baru dilahirkan.” Jawab Raimy.
“Macam mana kau tahu ini gambar bayi yang telah meninggal?” tanya Azzam. Raimy tergamam.
“Cuba kau tengok. Kalau difikir secara logik, kenapa bayi yang telah meninggal dunia dipakaikan dengan pakaian?” Raimy melihat ke arah gambar tersebut. Kini Raimy sudah faham apa yang dimaksudkan oleh Azzam.
“Ada kemungkinan bayi yang ada di dalam gambar ini masih hidup.” Ujar Raimy. Azzam mengangguk tanda setuju.
“Dan tentang kincin ni. Saya pasti ada sesuatu di sebaliknya.” Jelas Azzam sambil memegang plastik yang mempunyai kincin di dalamnya.
“Apa?”
“Sebenarnya aku pun ada kincin yang sama seperti yang ini. Tentu kau terkejut kalau kau tahu kelebihan kincin ini.” ujar Azzam.
“Apa?”
“Dan lagi satu, tentang nurse yang terlibat dengan kes bayi ni tiga tahun lepas—”

*****

“Inspektor!” panggil Raimy sambil berlari. Azzam mengikut di belakangnya.
“Kenapa Raimy?”
“Ia tentang nurse yang terlibat dalam kes ini tiga tahun yang lepas.” Inspektor Izzul tergamam.
“Siti Mariam iaitu jururawat yang telah menggantung diri sehingga mati di hospital ini.” ujar Azzam. Semua kakitangan hospital yang ada di situ tergamam. Mereka kelihatan terkejut mendengar nama jururawat tersebut.
Azzam dan Raimy tersenyum. Seperti yang mereka ramalkan.
WAHILA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan