Script ini di sediakan oleh Famili Azam

08 Jun 2011

BAB 26: HOT & COLD -


+ bab 26+
Bilik rahsia
(bhg 1)


Azzam sedang bermain dengan piano yang terdapat di dalam bilik tidurnya. Dia memainkan irama yang datang dari dalam hatinya sendiri. Dia pandai bermain piano setelah di ajar oleh ibunya sewaktu kecil. Dia juga pandai bermain dengan alat muzik yang lain.
Dia berhenti bermain apabila teringat akan sesuatu. Azzam segera membuka laci mejanya. Dia tersenyum apabila ternampak apa yang dia mahukan. Dia segera mencapai botol kecil itu lalu menutup kembali laci mejanya.
Azzam membelek-belek botol tersebut. Dia membuka penutup botol tersebut. Azzam cuba menghidu bau yang ada di dalam botol tersebut, tetapi tiada bau yang keluar. Tanpa berfikir panjang, dia segera meminum air yang terdapat dalam botol itu.
Tiba-tiba, dia dapat rasakan kesegaran dalam badannya. Fikirannya kosong, seperti tidak diganggu oleh masalah-masalah yang menimpanya sebelum ini. Dia mula merasa mengantuk. Azzam menguap sambil menutup mulut dengan telapak tangannya. Lalu, dia tidur di buai mimpi.

Azzam membukakan matanya. Dia segera bangun apabila melihat keadaan sekelilingnya yang serba putih. Dia mengenali tempat itu.
“Tempat yang sama seperti mimpi aku sebelum ini. Maknanya—”
“Abang.” Panggil Mimi yang kelihatan terkejut melihat Azzam.
Azzam segera berjalan ke arah Mimi. Kini dia yakin mimpi ini buka sebarang mimpi. Dan gadis yang sedang berdiri di hadapannya sememangnya ialah adiknya.
“Mimi.” Azzam menyebut nama adiknya itu. Mimi merasa hairan. Dia tidak pernah melihat Azzam seperti itu. Azzam segera memegang kedua-dua belah tangan Mimi. Mimi bertambah hairan.
Azzam segera menarik tangan adiknya lalu memeluk Mimi. Mimi terkejut. Azzam lega kerana dapat berjumpa dengan adik yang tidak pernah dia sangka pernah wujud sebelum ini.
“Abang?” panggil Mimi yang kehairanan.
“Awak memang adik saya. Abang janji, Mimi. Abang akan cari kamu sampai dapat.” Jelas Azzam sambil mengusap kepala adiknya itu.
Mimi tergamam. Air matanya berlinangan. Dia memeluk Azzam dengan erat. Dia gembira kerana akhirnya dia dapat kasih sayang dari keluarganya sendiri. Azzam hanya tersenyum. Dia sudah bertekad akan melindungi Mimi tidak kira apa yang terjadi.


Azzam segera duduk di atas sofa di bilik bacaan ayahnya sambil memegang sebuah buku. Sejak dia berpindah ke Malaysia kembali, dia tidak pernah menjejakkan kaki ke bilik bacaan.
Tini berjalan-jalan dalam bilik bacaan, melihat koleksi buku-buku yang ada. Hampir kesemua buku-buku yang terdapat di situ susah didapati di pasaran. Encik Hafizi memang minatnya pada waktu lapang ialah mengumpul buku-buku dari serata dunia. Hampir kesemua buku-bukunya mengenai lagenda-lagenda dan mitos-mitos dari negara yang berlainan. 
Azzam teringat akan mimpinya tadi. Sudah lama dia mahu memberitahu Tini tentang hal itu. Tetapi dia merahsiakannya kerana tidak mahu rahsia adiknya terbongkar. Tetapi, sekarang dia ada Tini yang boleh membantunya menyelesaikan masalah.
“Tini. Saya ada sesuatu yang saya mahu beritahu awak.”
“Sesuatu? Apa dia?” tanya Tini.
“Sebenarnya, saya dah tahu kewujudan Mimi sebelum saya tahu kebenaran lagi.” Jelas Azzam. Tini kelihatan tersentak.
“Dia pernah muncul dalam mimpi saya. Dia cuba bagi tahu tentang WWO dan bahaya yang menanti saya. Tapi cuma satu sahaja saya tidak faham. Bagaimana kami boleh berhubung melalui mimpi.”
“Kalau sebelum-sebelum ini, dia yang akan muncul dalam mimpi saya. Tapi semalam, saya yang menghubungnya melalui mimpi.” Jelas Azzam sambil menutup buku yang dibacanya tadi.
 Tini hanya mendiamkan diri. Dia tidak tahu apa yang mahu diucapkan. Dia tidak pernah menyangka perkara ini akan berlaku dengan pantas. Perkara yang akan membuatkan keadaan Azzam lebih bahaya. Sekurang-kurangnya dia tidak tahu kegunaan cipnya itu. Jika tidak pasti—.
“Azzam, awak pernah tak tanya Mimi bagaimana dia boleh menghubungi awak?” Azzam menggelengkan kepalanya.
“Awak tahu tak, Azzam? Disebabkan Mimi dah tahu jalan untuk menghubungi awak, keadaan awak akan lebih bahaya.”
“Lebih bahaya? Apa maksud awak.” Tanya Azzam kehairanan.
“Kalau WWO tahu tentang ini, mereka pasti akan gunakan Mimi sebagai perangkap untuk menangkap awak. Penting untuk awak mengetahui lebih lanjut tentang mereka. Dengan cara ini, awak tidak akan terkena perangkap mereka.” Jelas Tini.
“Dengar sini, Azzam. Awak perlu belajar cara untuk menghubungi adik awak dengan pantas. Dengan cara ini, kita boleh menyelamatkannya sebelum WWO tahu tentang rahsia ini.” Azzam kelihatan sedang memikirkan sesuatu, lalu dia tersenyum seorang diri.
“Baiklah, saya akan dengar apa yang awak cakap. Bermula daripada hari ini, saya akan berlatih untuk menentang WWO. Saya akan cari jalan untuk menghubungi Mimi tanpa tidur.” Jelas Azzam Tini hanya tersenyum. Bodoh, lain kali cakap macam tu selepas kita tahu kegunaan cip yang ada dekat dalam badan kau.
“Kenapa?” tanya Azzam apabila melihat Tini tersenyum seorang diri.
“Tiada apa-apa. Awak nak air? Saya boleh bancuhkan.” Azzam hanya mengangguk. Tini keluar dari bilik bacaan. Azzam terus menyambung bacaannnya tadi.
Tiba-tiba jam dinding berbunyi. Azzam terkejut. Dia memegang dadanya. “Tiba-tiba je berbunyi, nasib baik aku tak ada sakit jantung.” Azzam membebel seorang diri sambil mengusap-ngusap dadanya. Dia melihat ke arah jam tersebut. Ada sesuatu yang pelik tentang jam tersebut.
“Jam ni—” Azzam berjalan lebih dekat untuk kepastian. “Dia berpusing arah yang berlawanan.” Azzam terkejut lalu tersenyum.
“Mesti ada sesuatu. Hah, jantung aku dah mula tak sabar ni.” Azzam cuba untuk mendapatkan jam tersebut, tetapi dia terlalu rendah untuk mencapainya. Azzam cuba memikirkan idea yang lain, dia melihat ke arah kerusi yang berada di sebelahnya sambil tersenyum sinis.
Azzam meletakkan kerusi tersebut berhadapan dengan jam tersebut lalu dengan pantas dia memanjat. Dia segera membuka cermin jam tersebut.
“Kalau jam dah buat perangai pelik macam ni, mesti ada something, ni.” Teka Azzam yang sudah tidak sabar untuk tahu apa yang menyebabkan jam tersebut berpusing arah yang berlainan.
“Selama ni aku tak perasan pun jam ni berpusing arah berlawanan.” Ngomel Azzam seorang diri.
“Kalau aku buat macam ni—” Azzam segera memusing jarum jam tersebut ke arah yang bertentangan.
Klik.
Satu bunyi klik kedengaran dengan perlahan. Tiba-tiba dinding terbuka dengan sendiri, lalu tertutup dengan sendiri. Kerusi jatuh bergolek ke lantai. Azzam hilang dari pandangan.

   
Tini berjalan ke arah bilik bacaan sambil membawa dua gelas fresh oren di tangannya. Tiba-tiba, Mak Cik Rafidah memanggil-manggil namanya.
“Tini, ada kawan datang. Mereka sedang tunggu di ruang tamu.” Ujar Mak Cik Rafidah.
“Mak Cik suruh mereka ke bilik bacaan. Saya dan Azzam tunggu dekat sana.” Jelas Tini. Mak Cik Rafidah hanya mengangguk. Dia segera menuruni tangga dengan pantas. Tini hanya tersenyum melihat sikap Mak Cik Rafidah yang terburu-buru itu.
Tini membuka pintu bilik bacaan lalu segera mengambil gelas yang diletakkan di atas meja di tepinya tadi. Tini merasa hairan apabila melihat Azzam tidak ada di dalam bilik itu.
“Hai, Tini.” Tegur Syazwan. Tini yang terkejut mengusap-ngusap dadanya. Kalau boleh, mahu saja dia membelasah lelaki yang sedang berdiri di hadapannya itu.
“Lain kali, panggillah salam dulu.” Jelas Yuya yang sejak dari tadi tersenyum melihat keletah Tini.
“Ye lah, sorry.”
“Azzam mana?” tanya Yuya sambil menolak lengan Syazwan yang sejak tadi menghalang pandangannya. Syazwan mengusap-ngusap lengannya yang sakit. Dia tidak berkata apa-apa. Tak guna juga dia mencari pasal dengan Yuya. Tak pasal-pasal nanti, dia yang makan penumbuk Yuya.
Tini mengangkat bahunya tanda tidak tahu. Dia segera berjalan masuk ke bilik bacaan untuk mencari Azzam. Dia melihat ke arah sofa tempat Azzam duduk tadi, tetapi hanya buku yang dibacanya tadi sahaja ada di situ.
“Kenapa kerusi ni jatuh. Lepas tu kenapa jam ni dibiarkan penutupnya terbuka. Tak reti nak kemas ke, Azzam ni?” komen Yuya yang memang tidak suka bilik yang berselerak walau hanya sekumit sekalipun. Sikapnya yang pembersih menyebabkan ramai lelaki yang mahu menjadi teman lelakinya. Tetapi Yuya tetap pada yang satu. Kekasih hatinya yang sekarang berada di luar negara.
Tini tertarik dengan kata-kata Yuya tadi. Dia melihat ke arah kerusi tadi lalu mengalihkan pandangannya pada jam yang terletak dia atas kerusi tersebut. Dia tersenyum. Tini seperti dapat mengagak apa sebenarnya yang terjadi.
“Nampaknya, satu cabaran untuk detektif muda kita.” Ujar Tini sambil melihat ke arah dinding yang bertentangan dengannya. Yuya dan Syazwan seperti dapat menangkap apa maksud kata-kata Tini itu. Mereka hanya melihat ke arah dinding tersebut sambil memikirkan bagaimana dengan keadaan Azzam sekarang.

WAHILA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan